22 חופש או חופשי
22 חופש או חופשי
חופש, כמה קסם יש במילה הזאת. שמיים, חוף, ציפורים, פרפרים... מהו חופש בשבילך? ומה ההבדל התהומי בין 'חופש' ל'חופשי'?
רגע לפני שהחופש הגדול עוזב אותנו, כשכולנו מנקות את גרגרי החול האחרונים שעוד נותרו בתיקים, ומתרפקות על השלווה והקסם שילוו אותנו עד לחופשה הבאה, יצאנו לסקור את ציר הזמן של עולם התיירות והחופש מאז ועד היום.
לגלות עולם
כבר בימי קדם עברו אנשים תמיד ממקום למקום – ולא רק מסיבות מסחריות, חינוכיות, ממשלתיות או דתיות.
האדם מטבעו הוא סקרן ורוצה 'לגלות עולם'. אנשים טיילו ועברו ממקום למקום כשמקל בידם, בשיירות של גמלים או על כרכרות וסוסים.
נסיעות היו הכרחיות והולידו צורך: נוסדו פונדקי דרכים, אכסניות, בתי לינה ואוכל, ובהמשך ה'מוטלים' הידועים.
חשוב להבין כי התיירות הושפעה מאז ומעולם באופן ישיר או עקיף מגורמים שונים כמו: התפתחות דרכי התחבורה, מלחמות, מצב כלכלי, מגפות ועוד.
קיימים תנאים אחדים המאפשרים לענף התיירות והחופש לפרוח:
דרכי תחבורה נוחים, מטבעות הניתנים להחלפה בקלות, שפות נפוצות, חוקים מסודרים לכל מדינה. כל אלה ועוד היו גורמים משמעותיים בהתפתחות עולם התיירות והחופש לאורך ההיסטוריה.
מסעותיו של מרקו פולו
מסעות הצלב הכושלים השאירו לאנשים רצון לראות את העולם מחוץ ליישוב שלהם. אנשים היו להוטים לחוות תרבויות שונות.
מרקו פולו, סוחר צעיר מוונציה, שנסע למזרח אסיה לפני כמעט 800 שנים, זכה לכך ש-37 חברות נסיעות נושאות את שמו ועוד מגוון מותגים מתחומים שונים נקראים 'מרקו פולו'.
מדוע? מרקו פולו נחשב לגיבור תרבות. מין סמל של נוסע מרחיק לכת, שחווה את חוויית המזרח עד תומה וחזר לספר על כך בהרחבה. ספרו נמכר עדיין בעשרות אלפי עותקים בכל שנה. מחקרים על מסעותיו, סיפוריו ותפיסת עולמו ממשיכים להתפרסם בכל שנה באוניברסיטאות ברחבי העולם.
ייחודו של הנוסע האיטלקי לא טמון בעצם המסע – נוסעים וסוחרים אירופיים אחרים עשו כנראה מסעות כמו שלו ואולי מסעירים יותר – אלא בעצם העובדה שתיעד את המסע בספר.
החופש ללמוד
התייר האמיתי הראשון היה קיריאקוס מאנקונה. הוא טייל ברחבי הים התיכון, להוט ללמוד על ההיסטוריה היוונית והרומית. רצונו ללמוד על מה שהיה לפני – ולראות מה נשאר – עודד אחרים לחשוב כיצד נסיעות יכולות להועיל לחינוך. וכך נולד לו 'עידן הסיור הגדול' – The Grand Tour Era.
תקופה מרהיבה של נסיעות והארה לנוער האירופי, במיוחד מאנגליה. אליטות אנגליות צעירות במאות השבע־עשרה והשמונה־עשרה בילו לעתים קרובות שנתיים עד ארבע שנים בסיבוב של מסע על כרכרות ברחבי אירופה כדי להרחיב את אופקיהן וללמוד על שפה, אדריכלות, גאוגרפיה ותרבות בחוויה המכונה 'הסיור הגדול'.
המהפכה התעשייתית הביאה בכנפיה תחבורה ענפה, כלכלה עוצמתית, טכנולוגיה וקדמה. נגישות וזמן פנוי הולידו בעידן הניידות נסיעות למקומות חדשים ורחוקים כשהכבישים החדשים, הרכבות וספינות המפרשים הופכים נפוצים יותר, התיירות והחופש המשיכו לצמוח.
הכול כלול
בשנת 1841 Thomas Cook היה הראשון שהציג חבילת טיולים – הכוללת נסיעות, לינה, אוכל ובידור. הוא אירגן סיור של כ-570 איש לטיול מלופבורו ללסטר. המחיר היה שילינג.
לאחר הנסיעה המוצלחת הזאת נערכו נסיעות נוספות ברחבי בריטניה, ותומאס קוק, שהיה שאפתן ובעל מוטיבציה, החל לתכנן נסיעות 'הכול כלול' לחו"ל, לאירופה ומחוצה לה.
Thomas Cook גדלה והתפתחה לחברת ענק ממותגת ובעלת מגוון שירותים בתחום החופש והנסיעות, ואז, למרבה התדהמה, בינואר 2020 – החברה הבריטית שעשתה מהפכה בעולם החופשות – נסגרה.
מה שעומד מאחורי סגירת החברה הוא דור חדש של חברות נסיעות גמישות יותר, שירותים מקוונים הקשורים לנסיעות וחברות תעופה בעלות נמוכה. לקוחות התרגלו יותר ויותר לתכנן את החופשות שלהם בעצמם במקום להשתמש בסוכני נסיעות. הסביבה שבה פעל תומאס קוק השתנתה באופן קיצוני עם הופעת טיסות 'לואו קוסט' ויצירת גישה נוחה לאתרי אירוח באמצעות פלטפורמות כמו Booking ו-Airbnb,
מה שמביא אותנו לעידן המודרני והפוסט־מודרני.
העידן המודרני
ג'ורג ווסטינגהאוס היה הראשון שהעז להציג את הרעיון של חופשה בתשלום מהעבודה, מתוך אמונה כי חופשה בתשלום תגביר את תפוקת העבודה, מה שיצר ביקוש גבוה לחופשות.
במקביל, הנסיעה במטוסים הפכה לפופולרית, וכן כרטיסי האשראי אפשרו לקנות דברים בכל מקום ללא טרחה בהמרת מט"ח ונשיאת מזומנים.
העידן הפוסט־מודרני
אנשים כבר לא בהכרח מטיילים רק לשם טיול – הם רוצים חוויה סוחפת, הרפתקה והזדמנות להתחבר לקהילה המקומית. עולם התיירות וחברות הנסיעות צריכות לעמוד בקצב הדרישות השונות.
הגישה לאינטרנט הפכה נפוצה יותר וגבולות חדשים נפתחו.
בעידן התיירות הפוסט־מודרנית הצרכנים מתמצאים יותר, מתלבטים יותר ויודעים יותר. הצרכנים נוטים למחקר עצמאי ואריזה דינאמית בניגוד לשימוש בשיטות התיירות המסורתיות שהיו כה פופולריות במשך שנים רבות. למעשה, כתוצאה משינוי התנהגות הקנייה הזה, מפעילי תיירות וסוכני נסיעות רבים נסגרו.
מעבר לכך, אנשים החלו לחפש חוויות אותנטיות וביקשו להתנסות במגוון סוגים שונים של תיירות. שיט מחוף לחוף, חופשה באוהלים, טיול בקראוון ועוד. גם תיירות וירטואלית פרצה בשימוש נרחב במהלך שנת 2020, בה התפרצה מגפת הקורונה.
אם פעם נסיעה לחופשה הייתה כמעט מסע, או לפחות מבצע שנערכים אליו עד הפרטים הקטנים ועם סוכן נסיעות, היום חופשה לחו"ל יכולה להיקבע ממש ברגע האחרון ולהיות מתוכננת לגמרי לבד; כל זה הודות לכלים הטכנולוגיים השונים שלא מפסיקים להפתיע.
אז בואו נדבר על מה שעומד מאחורי הכלים הפופולריים מבחינה אסטרטגית:
דרג לי את החופשה
מסתבר שיצא לרבות מכן להזמין מלון או דירה דרך בוקינג, אבל ספק אם ידעתן ש- Booking Holdings היא הספקית המובילה בעולם בתחום טיולים ושירותים נלווים ביותר מ-220 מדינות וטריטוריות באמצעות שישה מותגים עיקריים:
Booking.com, Priceline, agoda, Rentalcars.com, KAYAK, ו- OpenTable.
האתר להזמנת מקומות לינה לרבות מלונות, דירות ואתרי נופש, הוא בעצם שותפות אסטרטגית המאפשרת גישה ומידע על יותר מ-270,000 בתי מלון ברחבי 220 + מדינות ברחבי העולם ב-40 + שפות עם 28 מיליון + רשומים.
המודל של חבילות נופש שהגה 'תומאס קוק' – שינה את צורתו והוא מציג לאחר הזמנת הדירה מגוון של חוויות: מקומות אופציונליים לטייל בהם, מסעדות, השכרת רכב, טיסות ועוד.
בהתחשב בעובדה של הרצון לשתף בחוויות בזמן אמת, ניתנת האפשרות לתכנן את הטיול ללא גבולות גאוגרפיים וליהנות משיתופים וחוות דעת של משתמשים אחרים שביקרו באותו מקום.
סירטוון באדיבות ערוץ היוטיוב #bookingcomteam
רוצים לארח? או להתארח?
מלון יקר לכם מדי? מעוניינים בחופשה בסגנון ביתי? אין בעיה. Airbnb הוא אתר אינטרנט (או אפליקציה) המתווך בין בעלי דירות לבין נופשים המעוניינים להשכיר דירות לטווח קצר למטרת חופשה בדרך כלל.
החברה קמה בעקבות סיפור מעניין: בשנת 2007 ערך ארגון המעצבים התעשייתיים של אמריקה את כנס העיצוב השנתי בסן פרנסיסקו, וכל המלונות היו בתפוסה מלאה. בריאן וג'ו (לימים מנכ"ל החברה) לא היו מסוגלים לשלם את שכר הדירה שלהם והציעו חלק מהלופט כמגורים למבקרי הכנס בתור הכנסה מהצד.
ב-10 בדצמבר 2020 הונפקה החברה לפי שווי של יותר מ-100 מיליארד דולר, אחת ההנפקות הגדולות ב-2020. נכון לפברואר 2021 שווי החברה הוא כ-107 מיליארד דולר.
קצת יותר מהכנסה מהצד 🙂
איפה יש חנות כשרה? שאל את גוגל
אם פעם נסיעה לחופשה הייתה כרוכה בקניית ספר עב כרס על אודות היעד שאליו נסענו – היום הכול מתבצע במנועי החיפוש של גוגל. במקום להדפיס מפות, יש לנו Google Maps שאי אפשר לזוז בלעדיו. הוא יספר לנו באיזה קו לנסוע, מתי לעבור לרכבת, כמה דקות נשאר לנו ללכת ברגל, והאם בכלל היעד שאליו אנחנו נוסעים ייסגר בשעה שבה נגיע.
Google Travel מאפשרת לנו לתכנן את הטיול ולצפות בציר הזמן היכן היינו ובכמה מדינות ביקרנו.
בטיול לחו"ל חלק משמעותי בתכנון הטיול הוא הזמנת טיסות. קיימים אינספור מנועי חיפוש הסורקים את הדילים המשתלמים בכל חברות התעופה כמו Skyscanner, טיסות סודיות ועוד.
אמרתם טיסות? אמרתם אל־על!
הכי בבית בעולם
אי אפשר לדבר על חופש מבלי להזכיר את אל־על, חברת התעופה הישראלית. אל־על הוקמה ב-1948 כחברת התעופה הלאומית של ישראל – לא רק כדי להיות כלי תחבורה וגשר בינה לבין העולם, אלא גם כגאווה לאומית בעצם הנוכחות שהיא מפגינה יום יום בעשרות ערים בעולם, באמצעות דגל ישראל המתנוסס על זנב מטוסיה.
ניתן לראות במהלך השנים את הזהות המותגית שעליה שומרת אל־על ואת השינויים בסגנון ובטון, בהתאם לרוח התקופה.
הכרזה 'דרושות טייסות' זכתה במקום ראשון בתחרות פרסומאים ומפרסמים שהוזמנו להפיק מודעות עבור המותגים שאיתם הם עובדים, בדרך שתקשר את המסרים העכשוויים של המותג תוך כדי התבססות על 'שפה פרסומית' היסטורית.
כחברה ישראלית מבטן ומלידה, סרטוני הפרסומת של אל־על בדרך כלל מלווים בשירים ארץ־ישראליים מובהקים של זמרים ישראלים, כמו שלמה ארצי,יובל דיין ועוד…
"תמיד יחכו לך" יובל דיין. סרטון באדיבות ערוץ היוטיוב של יובל דיין
"רד אלינו אוירון" של חיה קורן – כשהשמים נפתחו יצאה אל-על במסר לסבתות שהתגעגעו לנכדים "חוזרים לטוס חוזרים להתרגש". סירטון באדיבות ערוץ היוטיוב של אל על
חברת התעופה האמריקנית Pan American
אחת מחברות התעופה החשובות של המאה ה-20, Pan American World Airways, הידועה בשם פאן־אם, הייתה חברת התעופה הבינלאומית הגדולה ביותר וחברת הדגל הלא־רשמית של ארצות הברית, עד שפורקה בדצמבר 1991. בשנות פעילותה הובילה פאן־אם חידושים רבים שעיצבו את תעשיית התעופה הבינלאומית.
את המותג ליוו מסעות פרסום מהטובים ביותר בענף.
כרטיסי הטיסה הפכו נגישים לקהל הרחב והתיירות ההמונית המריאה.
סמל הגלובוס הכחול, שפותח באמצע שנות החמישים, זכה לתהילה ברחבי העולם. כסמל וכאגדה, הוא נשאר בזיכרון החזותי הקולקטיבי שלנו עד היום.
לנסוע חופשי
ואם בחופשות עסקינן, רכב טוב ודאי ישדרג את החופשה בכמה רמות. טעימות מהפרסומים של חברת ההשכרה AVIS אז והיום.
אז איך מפרסמים היום חופש?
כשהחופש הוא כבר לא רק צורך של מנוחה, אלא הרבה מעבר לזה, כמו הצורך לסמן V על ביקור במגוון יעדים והצורך החברתי של שיתוף סטורי והיכרות עם תרבויות שונות.
לא פלא שכיום כך נראים משפטי הסופרלטיבים של הקופי: "החופשה שאת חייבת לעצמך", "מגיע לך זמן למנוחה".
או משפטים בסגנון "המבצעים הכי טובים לחופשת הקיץ", "הדילים הכי חמים לחופשה מפנקת", "חופשה מהחלומות", "נופשים בגדולללללל", "חופשה כזו עוד לא הייתה".
כך זה היה נראה פעם. קיבצנו אוסף פרסומים לחופשה בארץ משנות ה-20 עד לשנות ה-60. האותנטיות והפשטות שבו את ליבנו 🙂
ולסיכום, מה מעניק לנו חופש אמיתי?
הגבולות שמייצרים את אזור הנוחות הם מרכז החיים שלנו, וטוב שכך.
אך לעיתים אנו מרגישים צורך לצאת מאזור הנוחות שכובל אותנו ליצור, להעז לקחת סיכונים. כי המקום המוכר, האהוב והידוע הוא זה שיגרום לנו ל'תקיעות'.
חופש היצירה והביטוי אין בזה…
לעומת זאת, כאשר אנו עוזבים את אזור הנוחות שאליו אנחנו כבולים, ומוכנים לצאת לחופשי אל הלא־נודע, לקחת סיכונים, לשחרר ולהיות חופשיים אל האפשרויות הבלתי מוגבלות העומדות בפנינו, או אז אנחנו פורצים גבולות, אז אנחנו פתוחים, חופשיים – להיכשל, אבל גם לחקור וליצור ולהצליח אפילו יותר!
אי אפשר להיות חופשי בלי אי־ודאות.
אי אפשר להיות חופשי באזור הנוחות שלך.
אי אפשר להיות חופשי בסיפור המוכר והידוע.
אם אנחנו מסוגלים להתמודד עם הרגשות של חוסר ודאות, אז אפשר להיות חופשי.
אפשר לחוות רמה של חופש, יצירתיות, הצלחה והתפתחות אישית שהיא נדירה ביותר.
ומדוע היא נדירה? לא מכיוון שזה לא אפשרי, אלא משום שמחיר אי־הוודאות הוא יותר ממה שרובנו מוכנים לשלם.
רוב האנשים כמעט לא יוצרים משהו משלהם, כדברי סר קן רובינסון: "אם אתה לא מוכן לטעות, לעולם לא תצא עם משהו מקורי".
אם אנחנו מוכנים לצאת מאזור הנוחות ולהיכנס לתחום שבו כמעט הכול אפשרי *(כמובן בגבולות המותרים והברורים שעליהם לא נוותר),* נאמץ מעט אי־ודאות, נצא אל החופש ונרגיש חופשיים.
המשימה השבועית
צלמי ושתפי אותנו 🙂 בפריים המספר מהו חופש בשבילך.
אפשר מהחופשה האחרונה או סתם מחיי היומיום – רגע של חופש.
(הכוונה לתמונה מעבירה מסר עם ערך מוסף עבורנו כמעצבות. לא סתם גלריה אישית).
הגבולות שמייצרים את אזור הנוחות הם מרכז החיים שלנו, וטוב שכך. אך לעיתים אנו מרגישים צורך לצאת מאזור הנוחות שכובל אותנו ליצור, להעז לקחת סיכונים. כי המקום המוכר, האהוב והידוע הוא זה שיגרום לנו ל'תקיעות'. *חופש היצירה והביטוי אין בזה...*