09# What's your color
09# What's your color
מה הצבע שלך?
בכל שנה ממתינים לדצמבר ועסוקים בניחושים איזה צבע Pantone תכתיב לנו השנה. דקה אחרי אנחנו אמורים לאהוב אותו, ללבוש, לענוד או לפרוס אותו על המיטה, למתג איתו ואפילו לאכול איתו.
הצבעים של Pantone
צבע הוא יוצר התחושות החזק ביותר. כל צבע משפיע עלינו ברמה הרגשית. כבר 20 שנה שחברת Pantone משמשת כאורים ותומים בתחום הצבע וקובעת את 'צבע השנה'. לצבע השפעה ודומיננטיות בלתי מוגבלת על חיינו, מה שנותן ל-Pantone כמעט שליטה בעולם.
לצד צבע השנה הנבחר, Pantone מציגה מניפה נוספת שמכריזה על הצבעים הטרנדיים של השנה. אז מה בכל זאת ההבדל? צבע השנה הוא מעין הכרזה: אני שייך ל-2021. כל חברה הקשורה לתחום העיצוב תייצר לפחות כמה פריטים ו-Design products בצבע השנה וכך תכריז "אני פה, אני עכשיו, אני מעודכנת, אני לא מפספסת!"
לכל חברת צבע ולכל מעצב גדול תהיה משפחת הצבעים שלו לאותה שנה. בבדיקת רוחב ואורך נגלה שגם כאן קיימת הרמוניה שכמו כל טרנד, מושפעת מהלך הרוח התרבותי והתקופתי. לעיתים אלו צבעים דיגיטליים, לעיתים מתוקים או עכורים.
הזוג המלכותי
בעוד שהניו יורק טיימס הכריז על שנת 2020 כ'שנת הערפל' (The Year of Blur), צבעי השנה (כן, יש 2!) מובילים למקום של תקווה, אופטימיות ואושר. הטרנדים הנלווים מעידים על שפע חמימות ומשפחתיות. וטוב שזה מה שאנחנו צריכים לאהוב השנה…
2020, או כמו שמכנים אותה – 'השנה שלא הייתה מובילה אותנו ל-2021', עם צהוב נועז בשילוב עם אפור, אחרי שנים של צבעים ניטרליים. הניחושים והנבואות הלכו על ירוק של תקווה או חום של חמימות. הצהוב בהחלט הפתיע את כולם. לפני ההכרזה על צבע השנה של Pantone כולם הבינו ש-Pantone לא רק תבחר צבע, אלא תנסה להשפיע על תחילת העשור החדש, כך שלפחות ההמשך שלו יהיה רגוע יותר.
זוג הצבעים הללו משדרים את הדו־קוטביות של 2020 – אפור אולטימטיבי וצהוב מאוד. אפור מסמל יציבות, וצהוב – אושר ואופטימיות. שילוב צבעים של עוצמה ותקווה.
סרטון באדיבות ערוץ היוטיוב של Pantone
זו הפעם השניה בה יש 2 צבעי שנה.
הראשונה הייתה ב- 2016, עם Rose Quartz ו- Serenity.
פלטת סינרגיה
עד כמה צבע הוא תלוי מציאות? בתחילת 2020, כשהעולם עוד היה שפוי ונורמלי, בחרה Pantone בצבע Classic blue בשל היותו אלגנטי, פשוט ונצחי. אבל כאשר מגפת הקורונה ניערה את כל הבטוח והידוע, קרה הבלתי ייאמן, ובאמצע השנה הכריזה החברה על שינוי. Pantone החליפה את צבע השנה ויצרה פלטה חדשה הנקראת 'סינרגיה'.
בניסיון לפזר קצת אופטימיות ושלווה לחיינו, היא הוסיפה לכחול הקלאסי שלה גם כתום חום ממשפחת החומים, ירוק של תקווה וסגול אפור.
לורי פרסמן, סמנכ"ל מכון הצבעים Pantone, על השקת פלטת 'סינרגיה': "התקופה האחרונה מכניסה אותנו לעידן של טרנספורמציה טכנולוגית וחברתית. קצב השינויים ממשיך להאיץ בקצב שבור, כך שאותם הרגלים מוכרים עוברים לנגד עינינו אך פותחים דרכים חדשות ומקוריות של ראייה, עשייה, קנייה ותקשורת. כשעינינו נשואות אל המחר, אנו רואים עתיד המאופיין בתחושת אפשרות כוללת ומרחיבה".
למה דווקא Pantone?
כל החברות המובילות במשק מרגישות מחויבות לייצר מוצרים בצבע השנה, כמו חברת Apple המשיקה דגמים של אייפון לפי צבע השנה של Pantone. צבע השנה של Pantone משפיע תחילה על 'הבחירות הגבוהות', ומשם יורד לתעשייה העממית יותר.
מה גורם לצבע השנה של Pantone להוביל בעולם? האם יש בו לוגיקה או שזו סתם רולטת צבעים?
אנו רואים שהבחירה נאחזת במציאות – וזה סימן לכך שיש כאן מגמה אנושית, עמוקה ומשמעותית. האתגר הגדול של Pantone הוא לא להגיש פלטת צבעים, אלא לזקק צבע אחד. היכולת להגדיר גוון מדויק אחד, אשר יצליח לשדר למתבונן את מגוון המגמות של הלך הרוח הדורי ולהצליח להכיל בתוכו את כל המטען הגנטי והערכי שלהם – היא וירטואוזית.
אז איך Pantone מצליחה בזה לעומת כל השאר?
רוב החברות יוצרות סקאלות רלוונטיות לקהל היעד שלהן. בבחירה שלהן חסרה האמירה החודרת והמכנה המשותף הרחב של התקופה. לכן הן קובעות טרדים מקומיים, אבל לא מצליחות להיות קובעות הטרנדים בתעשיה.
Pantone, לעומת זאת, שואפת לייצג את המגמה האובייקטיבית העולמית ומנסה לאזן בין צבע שכולם בשלים לקראתו לבין צבע מפתיע. זהו שיווי משקל שברירי הנתון במאבק תמידי. האתגר הזה של Pantone יוצר הרבה פעמים גם מאוכזבים ומתנגדים שמחכים ליותר דרמה. אז מה הדרך של Pantone לקלוע לגוון אחד? מאמץ למצוא את המכנה המשותף הרחב שמאחד מספר גדול של מגמות. היא לא מחפשת לספר סיפור, היא מחפשת להיות ה-סיפור, וברוב המקרים מוותרת על הסיפור. זה מצליח לה בקנה מידה עולמי, אם כי בהרבה מקרים התוצאה מרגשת פחות.
חברת Jotun
מלבד Pantone העולמית יש כמובן חברות נוספות המכריזות על צבעי השנה שלהן. אלו צבעים המכתיבים טרנדיים מקומיים, אך לא תופסים תאוצה עולמית.
כמו החברה Jotun – חברה הנורווגית עוסקת בעיקר בצבעים. לחברה נוכחות ביותר ממאה מדינות ברחבי העולם, עם יותר מ-10,000 עובדים, 63 חברות ב-45 מדינות, ו-37 מתקני ייצור ב-21 מדינות.
סרטון באדיבות ערוץ היוטיוב של Jotun Paints Arabia
המותג Dulux
חברה נוספת היא Dulux – זהו מותג בינלאומי של צבע אדריכלי.
סרטון באדיבות ערוץ היוטיוב של DuluxIreland
חברת Haymes Paint
החברה האוסטרלית Haymes Paint היא עסק משפחתי שהפך למעצמה עולמית עם למעלה מ-300 משווקים ברחבי העולם.
הבחירה של טמבור: Morning Clay
אחת המגמות בשנה החולפת היא הצורך לעצור, לנוח, לקחת לפחות רגע אחד של שקט. למצוא מקום בטוח בעיצומה של הסערה. ככה מרגיש ונראה צבע השנה של טמבור לשנת 2021, Morning Clay 0171P (בתרגום חופשי: חרס ורדרד) – ורוד שהוא כמו חיבוק ארוך של רוגע, שמחה ועומק. ורוד עם רכות נעימה שמשרה רוגע ועומק שמקורו בצבעי אדמה. הוא משדר אופטימיות ושמחת חיים ומזכיר את הדברים הטובים והנעימים שיש. הוא ניטרלי ופתוח. הוא קלאסי ותמיד היה שם, אבל גם צעיר, נחוש ובועט.
סרטון באדיבות ערוץ היוטיוב של TambourTV
הבחירה של נירלט: שלגייה
בסביבה הקרובה אלינו החברות השולטות הן הם נירלט וטמבור. צבע השנה של נירלט הוא שלגייה NWC 045.
"השנה בחרנו בנירלט, באופן מושכל ומכוון, לחזור לבסיס. לנקות את כל רעשי הרקע שמסביב, להשיל מעלינו את הלחצים ואת החדשות ולפתוח דף חדש. שלגייה NWC 045 הוא אותו לוח חלק ונקי שאנחנו מייחלים לו". לבן עם נגיעה אפורה, שמטיל מיסוך על ההתרחשויות הבלתי צפויות של השנה האחרונה ומאפשר לאמץ אליו את האישיות, הטעם והסיפור האישי. הלבן המוכר והסולידי, שכל כך אהוב בישראל, מעניק תחושה של ביטחון ויציבות – אי מבטחים צבעוני ומכיל, שמהווה בסיס לעתיד חדש ונטול הפתעות.
הבחירה של Shutterstock
גם Shutterstock הקדישו פוסט בבלוג שלהם לצבעים הטרנדיים של 2021. Shutterstock מכריזים על הצבעים לאחר ניתוח נתוני ההורדות שלהם והתבוננות ב-HEX code data של כל פיקסל. הצבעים הנבחרים שלטו בתמונות שהורידו המשתמשים במהלך השנה החולפת, ואלו הצבעים שיספרו את סיפור השנה החדשה.
סרטון מאת SHUTTERSTOCK
איך אני יוצרת סקאלה משלי?
ברשת קיים מגוון רחב מאוד של אתרים המסייעים ליצור סקאלות צבעים נכונות. אספנו לכן כמה שאהבנו במיוחד.
מושג&פלוס: צבע השנה של Pantone
כבר בשנת 2000 החלה חברת Pantone לבחור ולהכריז על צבע השנה. הצבע הנבחר נועד לייצג את "הרוח" בשנה החדשה. לצבע השנה של Pantone השפעה עולמית ותמיד בא לידי ביטוי באופנה, סטיילינג ועיצוב הבית, עיצוב גרפי, מיתוג אירועים ופרטים הקשורים לאותה שנה. צבע השנה תלוי בטרנדים תרבותיים שצוינו או יצוינו בשנה החדשה תוך שימת לב ומחשבה לעולם התרבות, אופנה, תיירות וטכנולוגיה.
כמו שכולכן יודעות, הצבע שלנו הוא ממילא צהוב, אז אנחנו כבר אוהבים את הצבע ש-Pantone הכתיבו לנו (אולי רק נעדכן את הגוון).
אבל עזבו עכשיו צבע טרנדי, מה הולך עם מה ומה צבע השנה, ספרי לנו מה הצבע שלך!
בבדיקת רוחב ואורך נגלה שגם כאן קיימת הרמוניה שכמו כל טרנד, מושפעת מהלך הרוח התרבותי והתקופתי. לעיתים אלו צבעים דיגיטליים, לעיתים מתוקים או עכורים.